piątek, 3 kwietnia 2015

Babka wielkanocna

Moje pierwsze podejście do bezjajecznej babki - smakowo niezła. Ciasto wyszło ciemne ale to kwestia dodanych składników - w dalszej treści objaśnię co i jak :) Mąkę z cieciorki jako zamiennik jajka stosowałam po raz pierwszy i na pewno będę jeszcze z nią eksperymentować... Moje wrażenia po tym pierwszym razie? Specyficzny zapach ciasta przed upieczeniem (po upieczeniu babka pachniała jak jej jajeczne "siostry"), ciasto w smaku dobre ale jakby ciut gumowate przy jedzeniu (nie wiem jak to określić ale robi się delikatna klucha w trakcie jedzenia aczkolwiek to chyba cecha wspólna ciast bezjajecznych) część z karobem jakby delikatniejsza i już nie "kluchowata" więc następnym razem pewnie zmienię proporcje ciasta jasnego do ciemnego...


100 g masła/ margaryny bezmlecznej
5 łyżek mąki z ciecierzycy + 7 łyżek zimnej wody + 2 łyżki oleju
1 szkl. cukru pudru
1/2 szkl mleka ryżowego/ owsianego lub innego roślinnego
1 łyżka soku z cytryny
1 łyżeczka pasty z wanilii (lub 1/2 cukru waniliowego - wpłynie to na jaśniejszy kolor ciasta)
250 g mąki pszennej tortowej (u mnie typ 405 ale może być 450, 500 w ostateczności)
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody oczyszczonej + 2 łyżki octu z czerwonego wina (lub jabłkowego-wtedy uzyskacie jaśniejszy kolor ciasta)

1 łyżka karobu
2-3 łyżki wody

tłuszcz i bułka tarta do formy

Masło/margarynę ucieramy mikserem dodając mąkę z cieciorki z wodą i olejem - ja nie miałam maki więc zrobiłam ją w Thermomixie można użyć dowolnego urządzenia wysokoobrotowego.Dodajemy cukier puder, pastę z wanilii/cukier waniliowy, mleko, sok z cytryny i dalej dobrze ubijamy mikserem. Powoli wsypujmy mąkę na koniec sodkę wymieszaną z octem. Do wysmarowanej tłuszczem i wysypanej bułką tartą formy wlewamy 3/4 ciasta. Do pozostałej części dodajemy karob, wodę, mieszamy dobrze i wykładamy na jasne ciasto. Pieczemy ok 35-40 minut w 180 st. C do tzw. suchego patyczka.

Ciasto można również wyłożyć do małych foremek i zrobić małe babeczki w sam raz do Święconki.


1 komentarz:

  1. Rewelacyjna babka!! Normalnie jadłabym i jadła! Pycha ale najwazniejsze że córce smakowała:)

    OdpowiedzUsuń